Kielten opetus



Kielten oppimisen toimintaympäristöt 
ovat muuttuneet uuden teknologian myötä, 
ja digitaalisuudesta on tullut osa jokapäiväistä elämää. Pelit ovat motivoiva, monikanavainen ja hauska tapa opiskella ja oppia kieliä - olivatpa ne sitten digitaalisia pelejä tai perinteisiä kortti-, lauta- tai roolipelejä. Pelit, pelaaminen ja pelilliset elementit ja ratkaisut kiinnostavat ja ovat ajankohtaisia myös vieraan kielen oppimisessa, sillä pelit heijastelevat yleisemmin kielenoppimisen pedagogista muutosta. (Cornille et al. 2012, 243 - 256.)
                                             


Mansikkala-kielenoppimiskylä 


Mansikkala-kielenoppimiskylä on kielenopetukseen kehitetty yhteisöllinen

kielenoppimismetodi. Mansikkalan ideana on, että oppijat tuottavat yhdessä opettajan kanssa oman oppimateriaalinsa perustamalla kuvitteellisen suomalaisen kylän ja keksimällä itselleen hahmot, jotka ovat kylän asukkaita. Opetus rakennetaan kylän elämän, sen kartan, palveluiden ja asukkaiden ympärille. Kielenoppimiskylän taustalla on ajatus funktionaalisesta kielenoppimisesta ja oppijoiden todellisten oppimistarpeiden huomioimisesta. Mansikkalassa kielioppia ja sanastoa ei opeteta valmiin kaavan mukaan, vaan niitä tuodaan opetukseen oppijoiden kielenkäyttötarpeen mukaan. (Aalto et al. 2009, 407 - 410.) Metodissa on myös paloja suggestopedisesta kielenoppimismenetelmästä, jossa oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa kaikkia aisteja aktivoiden. Suggestopedisen pedagogiikan perustaja on bulgarialainen lääketieteen professori Georgi Lozanov, joka 1960-luvulta lähtien on painottanut myönteisten tunteiden vahvistamista oppimisessa ja opetuksessa. (Onnenkieli.)



Kielen rakenteita ja sanastoa opiskellaan kylässä simuloitujen tilanteiden avulla. Tilannesimulaatiossa jäljitellään todellisia tilanteita: kylässä tapahtuu jotain, johon oppijoiden täytyy reagoida oman hahmonsa näkökulmasta. Tilannesimulaatiota voi hyödyntää kieliopin opetuksessa niin, että opettaja valitsee jonkin tilanteen ja sijoittaa oppilaat siihen. Jos oppijat eivät esimerkiksi osaa konditionaalia (kohteliaisuusmuotoa), tilanne voi olla vaikkapa kylän kaupassa tai kahvilassa asiointi. Opettaja voi myös esimerkiksi luoda kylään kuvitellun onnettomuustilanteen ja opettaa sen avulla onnettomuustilanteessa toimimista ja siinä tarvittavaa sanastoa ja fraasistoa. Simuloidut tilanteet voivat olla opettajan tai oppijoiden itsensä keksimiä. Olennaista on, että ne syntyvät oppijoiden tarpeesta ja ovat mielekkäitä siitä huolimatta, että ne ovat kuvitteellisia. Mansikkala löytyy osoitteesta: http://blogs.helsinki.fi/mansikkala/. Sivustolla on paljon vinkkejä oman Mansikkalan perustamiseen sekä esimerkkejä tehtävätyypeistä ja roolipeleistä. Valmiita karttoja, henkilötietolomakkeita ja tilannesimulaatioita saa käyttää opetuksessa vapaasti, sivustolla on paljon valmista tulostettavaa materiaalia.





Quizlet

Quizlet on sana- tai vastinpareihin perustuva pelialusta. Se soveltuu erityisesti vieraiden kielten opiskeluun, sillä sivustolla voi luoda esimerkiksi omia sanakortteja eri teemojen sanaston opiskeluun. Quizletissä on myös valmiina paljon eri aiheiden kortteja, joita voi vapaasti hyödyntää omassa opetuksessaan. Sovellusta on helppo käyttää, ja sillä voi luoda juuri omiin tarpeisiin sopivia paketteja eri aihealueista. Quizlet on ilmainen ja se löytyy osoitteesta www.quizlet.com.



Perinteisiä pelejä, kuten kortti-, lauta- ja draamapelejä on käytetty kieltenopetuksessa jo kautta aikain. Tässä tutuimpia perinteisiä pelejä:



Alias 

Alias-sananselityspeli on hyvä ja monipuolinen peli uusia sanoja opiskeltaessa, sillä pelissä on useita soveltamismahdollisuuksia, ja sanakortteja voidaan tehdä lukemattomia määriä eri aihepiireistä. Sanoja on mahdollista selittää toiselle oppijalle niin, että hänen tehtävänsä on arvata kortissa oleva sana. Tämä toimii myös niin päin, että oppija sanoo kortissa olevan sanan toiselle oppijalle, jolloin toisen oppijan tehtävänä on selittää, mitä kyseinen sana tarkoittaa.

Alias-korteilla on mahdollista pelata myös erilaisia assosiaatiopelejä: mitä sanasta tulee mieleen. Sanoja on myös mahdollista luokitella eri sanaluokkiin kielioppia opiskeltaessa. Sanoilla voidaan myös harjoitella eri substantiivi- ja verbimuotojen taivuttamista sekä lauseiden rakentamista. Kootusti Aliaksella on siis mahdollista harjoitella runsaasti erilaisia kommunikatiivisia taitoja, jolloin oppijan puhevalmiudet kehittyvät, ja hän saa myös itseluottamusta kielellä kommunikointiin, joka taas lisää opiskelumotivaatiota sekä oppimisen iloa.



Bingo ja domino

Toinen perinteinen kieltenopetuksessa käytetty peli on Bingo. Sillä voidaan opiskella esimerkiksi peruslukuja, järjestyslukuja tai sanastoa. Perinteinen numerobingo on helppo luoda ja toteuttaa eri kielten opetuksessa ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Myös erilaiset sana- ja kuvadominot ovat käytännöllisiä kieltenopetuksessa. Niiden avulla voidaan yhdistellä ja ryhmitellä eri teemojen sanastoa sekä luoda jatkumoa.






Toimintaa ja draamaa


Toiminnallisista peleistä myös esimerkiksi Kapteeni 
käskee -leikki toimii hyvin esimerkiksi imperatiivin eli 
käskymuodon opiskelussa (Istu! Istukaa!). 
Laiva on lastattu -pelillä voi harjoitella helposti adessiivi-muotoa (kaloilla, kissoilla jne.), mutta sen avulla voi harjoitella myös mitä tahansa muita teemoja. Draamapeleistä pantomiimi toimii myös Aliaksen tavoin sanaston opiskelussa. Pantomiimin käytössä on vain mielikuvitus rajana.









Lähteet:


Aalto, E., Mustonen, S. Tukia, K. 2009. Funktionaalisuus toisen kielen opetuksen lähtökohtana. Virittäjä 113, 402–423. Viitattu 6.1.2016. http://ojs.tsv.fi/index.php/virittaja/article/view/4204

Cornille, F. Thorne, S. L. & Desmet, P. 2012. Editorial digital games for language learning: from hype to insight? ReCALL.


Onnenkieli: http://www.onnenkieli.fi/fi/, viitattu 18.1.2016


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti