Hotelli-, ravintola- ja matkailualan opetus





Hotelli-, ravintola-, ja matkailualalla pelien käyttö on monessakin oppiaineessa mahdollista, tarjolla on aihealueen pelejä netissä, sekä yleisesti pelejä, joita opettaja voi muokata vaikka pistokoe tai tason tarkastusta varten tietyille aihealueille. Peleillä mahdollistetaan mielekäs oppiminen myös sellaisista asioista jotka muuten voisivat olla teoreettista asioiden tankkausta. Esimerkiksi Quizlet-sovelluksella voi opetella pelillistämällä teoreettista pohjaa käytännön tunneilla. 


Pelillistämällä voidaan myös huomioida erilaisia oppijoita, esimerkiksi jakaa ryhmää osaamisen mukaan ja tarjota näin kaikille tarpeellinen opetus. Pelejä voidaan käyttää lisätehtävinä oppijoille, jotka etenevät osaamisessa vauhdikkaammin tai lisätehtävinä opiskelijoille jotka tarvitsevat lisätukea tavoitteeksi asetetulle osaamistasolle pääsemiseksi. Pelit toimivat näin ikään kuin osaamista lisäävänä palkintona tai osaamista lisäävänä motivointikeinona. Pelaamalla opiskelija saa ottaa vastuuta osaamisestaan ja harjoitella asioita ilman tosielämän painetta virheisiin, peleissä kun virheet eivät aiheuta vahinkoa samalla tavalla kuin tosi elämässä.

Kokkipeli


Opetushallituksen tuottama Kokkipeli on hotelli-,ravintola- ja catering-alan opiskelijoille ja muille alasta kiinnostuneille suunnattu verkkopeli. Peli koostuu monipuolisesti eri medioista, kuten tekstistä, kuvista ja videosta. Peliin tulee rekisteröityä, jotta pelaajan eteneminen voidaan tallentaa. Opettaja voi seurata pelissä oppilaskäyttäjän menestymistä ja antaa palautetta. Oppilaskäyttäjät voivat lisäksi pelata peliä luokkatovereitaan vastaan. Kokkipeli eri osiot koostuvat lähes 1000 monivalintakysymyksestä, jotka käsittelevät laajasti opiskeltavana olevia alueita. Pelaajan vastatessa kysymyksiin oikein, saa hän tietää tarkemmat perusteet vastaukselleen, kun taas vastatessaan väärin ohjataan pelaajaa oikean tiedonlähteen äärelle tai muuten rohkaistaan jatkoon. Lisäksi pelissä on eri aihealueita käsitteleviä kuvatehtäviä ja videokysymyksiä. Kokki peli löytyy osoitteesta: http://www11.edu.fi/kokkipeli/login/login ja on ilmaiseksi käytettävissä. (EDUfi, Opetushallitus 2015.)


Quizlet-sovellus
 

Netistä löytyy myös ilmainen quizlet-sovellus, jolla pääsee tekemään erilaisia pelejä itse valitsemistaan sanoista tai kuvista, kyseinen sovellus toimii hyvin erilaisten termien, tavaroiden, sanojen tms. opetteluun. Opettajan on tässä sovelluksessa luotava peli itse ja näin tätä sovellusta voikin käyttää hyvin erilaisiin tarpeisiin. Vaihtoehtoina on testityyppinen: 1) kirjoita kuvan alle mikä kuvassa 2) valitse monivalinnasta mikä kuvassa 3) totta vai tarua vaihtoehdot. Toinen pelivaihtoehto on hajonneet sanat, eli ympäri näyttöä on sanoja ja selityksiä tai kuvia ja selityksiä, ja nämä pitää mahdollisimman pian yhdistää. Kolmannessa peli vaihtoehdossa näytön läpi viilettää kuva tai selitys ja alla olevaan kenttään tulee kuvan tai selityksen näytöllä näkymisen aikana kirjoittaa oikea vastaus. Sovellus on helppo käyttää ja sillä saa tehtyä juuri omiin tarpeisiin sopivan pelin omasta aihealueesta. Sovelluksesta löytyy valmiiksi kuvia tai vaihtoehtoisesti voi käyttää omia. Ravintola-alalla kyseisellä sovelluksella voisi opetella vaikka erilaisia tarjoiluastioita, ruoka-aineita, tunnistamaan vaikka yrttejä, terminologiaa ja vaikka yhdistämään tietyn raaka-aineen klassikkoruoka-annokseen. Sovellus löytyy osoitteesta https://quizlet.com/ ja se on ilmainen käyttää.


Geokätköily


Matkailun opetuksessa aarteen etsintä aikuisten muodossa eli geokätköily eli voisi toimia

hyvin vaikka lähialueeseen tutustumisessa, kätköjähän voi tehdä kuka vaan ja niistä löytyy tiedot osoitteesta www.geocaching.com kätköt voivat olla missä vaan, yleensä niihin liittyy tarina tai ne ovat kauniissa paikassa, kätköissä on jotain minkä kätkön tekijä on halunnut jakaa muiden kanssa. Pirita Ihamäki on tutkinut väitös tutkimuksessaan geokätköilyn soveltamista opetuksen ja matkailun tarpeisiin. Ihamäen tutkimuksessa kävi ilmi, että geokätköilyä kokeilleet opiskelijat kokivat iloa, yllätyksiä ja nautintoa sekä käyttivät luovuuttaan yhdessä. He saivat myös pelaajakokemuksia luodessaan pelikonseptin ilman aikaisempaa kokemusta ja oppimiskokemuksia opetellessaan geokätköilyn perusteita. Lisäksi he kokivat kerronnallisuutta luodessaan tarinoita geokätköreittiin, Ihamäki kertoo. Matkailun näkökantaa voi lisätä mm. sillä että opiskelijat miettivät miten tämä maailman laajuinen geokätköily näyttäytyy matkailun saralla ja kuinka sitä voisi käyttää esimerkiksi suomen markkinoinnissa ulkomaalaisille kätköilijöille. (Turun yliopiston väitöstiedote, 2015.)



Lähteet:


EDUfi 2015. Opetushallitus. Viitattu 24.11.2015 http://www.edu.fi/verkko_oppimateriaalit/kokkipeli


Turun Yliopiston väitöstiedote. Viitattu 24.11.2015. https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/vaitostiedotteet/Sivut/geokatkoilysta-uusi-menetelma-opetukseen.aspx

2 kommenttia:

  1. Erittäin hieno pedagoginen kehittämistyö! Hyvä tytöt! :)

    VastaaPoista
  2. Hei,

    olette koonneet mahtavan työkalupakin, josta löytyy varmasti oppimista motivoivia pelejä jokaiselle ammattialalle ja erilaisiin tarkoituksiin. Itsenäni ilostutti erityisesti tuo Quizlet-sovellus, joka on minulle aivan uusi tuttavuus. Siinä parasta on se, että kuvat ja asiat voi valita itse, joten sen räätälöinti omaan tarkoitukseen on helppoa.

    T. Eeva Kolmikosta

    VastaaPoista